Een warm nest voor alle mama’s en papa’s

In 1996 opende Sonia Pypaert een babywinkel, the baby’s corner, als antwoord op de noden die ze zelf ondervond als prille mama. Vandaag is de belevingswinkel in Nazareth de grootste baby- en kinderwinkel in Vlaanderen. Een persoonlijke aanpak, een gezonde dosis doorzettingsvermogen en de nodige commerciële flair bleken de gouden ingrediënten voor dit boeiend en warm succesverhaal.

Als kind uit een ondernemersnest leek Sonia Pypaert geboren voor het ondernemerschap. Toch koos ze na haar studies (bedrijfs)economische wetenschappen voor een carrière als lerares in het secundair onderwijs. Het bleek echter slechts een tijdelijke tussenstap.

Jonge mama met uitdagingen

In 1991 werd Sonia mama van een zorgenkindje. “Dat heeft mijn levenswandel sterk beïnvloed”, vertelt ze. “Door de gezondheidsproblemen van mijn zoontje kwam ik in woelig vaarwater terecht. Toen ik het diepste punt had bereikt, begon ik te zoeken naar oplossingen en vond ze door mijn leven opnieuw in handen te nemen. Zo ontdekte ik mijn nieuwe ik: ondernemend en ambitieus.”

Die intense ervaring heeft de basis gelegd voor de oplossingsgerichtheid en het positivisme dat haar karakter als onderneemster vandaag kenmerkt.

Start van the baby’s corner (en een nieuw leven)

“Toen ik in 1996 mijn eerste klant mocht verwelkomen, maakte mijn hart een sprong van blijdschap. Het voelde alsof alles op zijn plaats viel. Vanaf die eerste maanden voelde ik de kracht van geven en delen. Ik was ervan overtuigd dat hoe meer ik de bezoekers in mijn winkel zou geven, hoe meer ik zou terugkrijgen.”

Het hoeft niet te verwonderen dat Sonia van bij de start sterk de nadruk heeft gelegd op advies. Het vrijblijvend informeren van klanten zit in het DNA van the baby’s corner. Bovendien kon ze putten uit haar eigen ervaringen als jonge mama.

Klanten binden op lange termijn

Vandaag is the baby’s corner de grootste baby- en kinderwinkel van Vlaanderen, met een fysieke winkel van 2.500m2, meer dan 20.000 artikels in de webshop en online geboortelijsten.

“Ik ben gestart met een kleine winkel en 25 jaar later is onze business vertienvoudigd”, vertelt Sonia. “We verkopen producten voor mama’s, baby’s en kinderen. We willen mama’s en papa’s zoveel mogelijk helpen in hun kindverhaal. Vanaf de kinderwens tot lagere school. We willen onze klanten zo lang mogelijk bij ons houden met een brede waaier aan artikelen: zwangerschapskleding, kinderkleding, meubels, boekentassen, speelgoed, enz.”

A business but not as usual

Doorheen de jaren werd de voormalige superette, waarin Sonia zich vestigde, stelselmatig verbouwd en uitgebreid tot het babyparadijs van vandaag. Daar bouwt The baby’s corner samen met zijn team van 25 werknemers de winkel van de toekomst verder uit. In 2015 stond de zaak voor nieuwe uitdagingen. “De implementatie van een nieuw ERP-systeem, webshop en geboortelijstenmodule verliep niet zonder slag of stoot. Ik kon niet anders dan opnieuw in mijn organisatie te duiken, klanten zelf te woord te staan en de problemen een voor een aan te pakken. Het kostte heel wat veerkracht en doorzettingsvermogen, maar dankzij mijn levenslessen uit het verleden wist ik dat ik er ook nu zou uitkomen, en dat gebeurde!” Met de digitale transformatie is the baby’s corner vandaag de dag uitgegroeid tot een unieke omnichannelspeler, bekend in België en ver daarbuiten. Heel creatief en met oog voor detail verzorgen ze oplossingen voor alle belangrijke noden van (toekomstige) ouders. Veel meer dan het leveren van producten van hoge kwaliteit, zijn ze een community geworden waar klanten praktische informatie, advies en gedeelde ervaringen kunnen vinden.

Positieve impact

Met the baby’s corner wil Sonia een positieve impact hebben. Niet alleen op jonge mama’s en papa’s, maar ook op maatschappelijk vlak. “Ik ben er trots op dat we een inclusieve organisatie zijn. Mijn dertigjarige zoon leeft permanent in een leefgroep. Deze mensen kunnen niet op de gewone arbeidsmarkt terecht. Wij integreren hen in onze werking, zodat ze deel kunnen uitmaken van de maatschappij. Ik wil voor hen een warme thuis creëren waarin ze persoonlijk kunnen groeien en het plezier kunnen voelen van deel uit te maken van ons succesverhaal.”

Ook duurzaamheid zit ingebakken in de bedrijfsvoering van the baby’s corner. Dat beperkt zich niet alleen tot de selectie van de producten. In 2019 lanceerde ze ook een eigen duurzaamheidslabel.

“Sinds de eerste dag kiezen wij bewust voor merken die duurzaamheid vooropstellen en ecologisch produceren. We willen onze prachtige planeet weer gezond doorgeven aan de kinderen van onze kinderen, aan de kleinkinderen van onze kleinkinderen. Daarom zetten we in op herbruikbare draagtassen en het FSC-label voor alle drukwerk en inpakpapier. We recupereren regenwater en integreren winkel en magazijn op één plaats om transport te beperken. We plaatsen zonnepanelen met oog op een heel sterke reductie van CO2 en zullen alle verlichting vervangen door de nieuwste generatie van LED, zowel in de winkel, de kantoren, de magazijnen als buiten. En zoals gezegd hebben we een heel grote focus op lokale producten met een meer dan ecologisch aanbod. Daarvoor screenen we nauwgezet de materialen, locaties, transporten en productieprocessen. We voegen ook mobiliteit toe aan onze ambitie, met laadpalen voor elektrische auto’s én fietsen op onze parking. Niet alleen onze klanten en werknemers, maar ook buurtbewoners kunnen hiervan profiteren.”

Tales of Glory, het verhaal van je leven

Vernieuwing maakt integraal deel uit van het DNA van the baby’s corner. Zo startte Sonia in 2018 een eigen productlijn: Tales of Glory. Het idee ontstond toen Sonia in een emotionele periode terugkeek op de baby- en kindertijd van haar eigen kinderen. Vanwege de moeilijke eerste jaren van haar eerste zoontje, had ze zelf weinig herinneringen bijgehouden. Tijdens haar zoektocht naar de kleine en grote mijlpalen, realiseerde ze zich meer dan ooit dat elk kind recht heeft op zijn of haar eigen verhaal. Zo werd Tales of Glory geboren. De kernwaarden duurzaamheid, veiligheid, opgeruimd en mooi stonden voorop. Tales of Glory, een bewaarconcept met duurzame milestonedozen, werd geboren. Je bewaart erin de echofoto’s, eerste kleertjes, foto’s, knuffels, etc. Zo werk je stap voor stap aan een unieke en persoonlijke bewaardoos.

“De herinneringsdoos met kleine cocondoosjes kreeg een natuurlijke schoonheid mee door de houtprint op karton. De verpakking is een doordachte tijdlijn met verzamelmomenten van jouw kindje. De keuze viel op kleine, authentieke en lokale vaklui voor de vervaardiging ervan, want duurzaam betekent enerzijds het gebruik van natuurlijke of recycleerbare materialen en anderzijds producten die een leven lang blijven meegaan.”

Delen van persoonlijke ervaringen

Sonia is door de jaren heen gegroeid als onderneemster. Terwijl ze zich bij de start focuste op het aanbieden van de best mogelijke producten en uitgebreid aankoopadvies in haar winkel, is ze vandaag ook een auteur en ervaringsdeskundige die haar advies en ervaringen als mama deelt met haar doelgroep.

Tijdens de coronaperiode schreef ze haar eerste boek “Onder mama’s”, een hartverwarmende zwangerschapsgids. In deze praktische gids voor mama’s en papa’s in spe deelt ze tips en checklists voor tijdens de zwangerschap, de bevalling en de eerste weken na de geboorte. Amper een jaar later volgde het vervolg, “Mama’s weten waarom”, een babygids gericht naar kersverse ouders. Dit boek geeft een unieke kijk op de evolutie van een baby tussen nul en achttien maanden.

Onder mama’s is een online mamacommunity waar mama’s ervaringen lezen en delen. Het vormt een roadmap voor een zorgeloze zwangerschap en machtig moederschap. We werken intussen samen met heel wat mama-experten die hun expertise delen in de Onder mama’s podcast én sinds kort ook in de Onder mama’s Academy, een online zwangerschapscursus die je van a tot z kan volgen op je eigen tempo.”

The Baby’s Corner contacteren?

Steenweg Deinze 33
9810 Nazareth – België
customerservice@babyscorner.be
www.thebabyscorner.be
+32 (0)9.381.12.70

First Friends is een collectief van premium merken die hun klanten écht op de eerste plaats zetten! We doen dit door enkel duurzame en kwalitatieve producten en diensten aan te bieden, toegankelijk en bereikbaar te zijn en een gevoel van verwondering te creëren bij onze klanten. De partners van ons collectief hebben allen een bedrijfscultuur waarbinnen ze actief vragen om klantenfeedback en hun klanten betrekken bij het verder verfijnen en ontwikkelen van hun aanbod. Elke First Friends wil een positieve impact genereren op de wereld die hen omringt!