Duurzaamheid doorheen het hele productieproces

Hoeveel handen zijn er nodig om een broek te maken en welke weg legt het kledingstuk af vooraleer het in de winkel ligt? Belgisch kledinglabel Wright. wilt transparant zijn in het maakproces om zo de ambacht weer voorop te plaatsen. Met behulp van een unieke QR- code kan je elk kledingstuk scannen en zo alle stappen doorlopen van het maakproces.

Wright. is een Belgisch modelabel met een eigen atelier in Europa. Het teken- en ontwerpproces gebeurt in België, door een familiebedrijf met een sterke modetraditie dat al drie generaties meegaat. De productieafdeling vindt plaats in Oost-Europa en wordt vanuit België gestuurd en opgevolgd. Een eigen atelier is een groot voordeel in het huidige duurzame modelandschap waar transparantie voorop staat. Wright. kiest er bewust voor om de keten kort houden. Die boodschap deelt het bovendien ook op een actieve manier met de consument.

Persoonlijke herkomstverhaal van elk ontwerp

Tijdens de zomercollectie van 2021 startte het merk met een algemene QR-code, die werd via een pancarte in de winkels met de eindklant gedeeld. Vanaf de wintercollectie van 2021 hangt aan elk kledinglabel een unieke code die bij het scannen alle stappen doorloopt van het maakproces. Met specifieke info van datum en tijd krijgt de klant te zien door wiens handen het kledingstuk ging voordat het in de winkel komt te hangen: de geschiedenis van ontwerp, patroon, prototype, snijden, naaien, kwaliteitscontrole, strijken en verpakken tot levering. Een bewuste keuze om aan de buitenwereld te tonen wie er eigenlijk allemaal achter het maken van een kledingstuk staat en wat er allemaal bij komt kijken. Een vorm van transparantie, maar zeker ook van bewustwording. Zo hopen we de waarde van de ambacht, het maakproces te bekrachtigen en valoriseren.

#whomademyclothes

De Belgische makers achter de software van de QR code, heten “Quifactum”. Inspiratie voor deze start-up was het ontstaan van de #whomademyclothes-campagne, na de instorting van het Rana Plaza gebouwencomplex in Bangladesh. Een ramp van ongeziene grootte die de kledingindustrie wakkerschudde. Oprichter Mathias Slabbinck besloot de nood aan transparantie, aan de technologie van een QR-code te koppelen. Inzet was om alle operaties in het atelier vast te leggen en er op die manier ook op een voetstuk te plaatsen.

Weten is appreciëren

Zowel Wright. als Quifactum willen een ode brengen aan het atelier en de ambacht. Van zodra de klant weet met hoeveel zorg een kledingstuk in elkaar gezet werd, kan hij alleen maar eerbied tonen voor het maakproces en zal hij vanzelf de levensduur van het gekochte kledingstuk willen verlengen. Zo zijn wel alvast een stap dichter bij duurzame mode.

Voor alle duidelijkheid: Wright. wilt de verantwoordelijkheid van duurzame mode in geen geval alleen bij de consument leggen. Nathalie De Nil, CEO van Wright., legt uit: “Het begint bij ons, diegenen die kledij produceren en in de winkels leggen. Wij merkten alleen dat als wij aan vrienden of mensen van buitenaf over ons atelier praatten, dat die verrast en geïnteresseerd reageerden. En daar wilden wij echt iets mee doen. Omdat wij de productie ook zelf in handen hebben, was die informatie voorhanden.”

Evaluatie

“Na een jaar te werken met Quifactum, merken wij dat de QR-code een goeie introductie is voor ons merk en waar we voor staan. Klanten zijn geïnteresseerd in het verhaal, wanneer je een kledingstuk in de winkel ziet hangen, sta je er immers niet meer bij stil hoeveel mensen hieraan samenwerkten om het uiteindelijk als afgewerkt product te kunnen aanbieden. Wij geloven sterk dat het delen van die kennis ertoe bijdraagt dat mode geen wegwerp product is, maar iets om te koesteren en te bewaren.”, aldus Nathalie De Nil.

Het ingeven van alle data is wel arbeidsintensief en vraagt veel opvolging, iedereen die aan het kledingstuk werkt, moet bereid zijn om de data te delen en dat ook effectief te doen. Nathalie De Nil: “Wij delen dit graag met onze klanten, omdat wij er zelf sterk in geloven, maar het vraagt wel een extra inspanning. Wij evalueren elk seizoen naar welke informatie de klant op zoek is. Wilt hij nog meer uitleg, wilt hij effectief de gezichten zien van de mensen die het kledingstuk maakten? Moeten we ook over de stoffen, de knopen en dergelijke meer delen of is de klant hiernaar niet op zoek? We blijven op zoek naar het juiste evenwicht: we zijn bereid om te delen, graag zelfs, maar vragen ons ook af of de klant effectief de tijd heeft om al deze informatie door te nemen. Voor ons is het op dit moment een erg interessant leerproces waarin nog heel wat groeimogelijkheden zijn.”

Wright. contacteren?

Antwerpsesteenweg 943
9040 Gent – België
online@wright-label.com
www.wright-label.com
+32 (0)9 233 79 00

First Friends is een collectief van premium merken die hun klanten écht op de eerste plaats zetten! We doen dit door enkel duurzame en kwalitatieve producten en diensten aan te bieden, toegankelijk en bereikbaar te zijn en een gevoel van verwondering te creëren bij onze klanten. De partners van ons collectief hebben allen een bedrijfscultuur waarbinnen ze actief vragen om klantenfeedback en hun klanten betrekken bij het verder verfijnen en ontwikkelen van hun aanbod. Elke First Friends wil een positieve impact genereren op de wereld die hen omringt!