De waarden van mode herontwerpen

Wie een succesvol nieuw modemerk wil starten, moet meegaan met de trends. Zou je denken, maar Nathalie De Nil ziet dat anders. Vijf jaar geleden richtte ze het modelabel Wright. op met een bijzondere missie: het herontwerpen van de waarden van mode. Door het ambacht voorop te plaatsen en klanten inkijk te geven in het maakproces, hoopt ze de levensduur van elk kledingstuk te verlengen. Het merk zet in op eigentijdse, kwaliteitsvolle en duurzame kledij die je jarenlang kan blijven dragen.

Het ambacht opnieuw centraal

“De keuze voor de naam Wright. zegt veel over hoe wij mode zien”, vertelt Nathalie. “Het is oudengels voor ambachtsman. We willen de waarden van mode herontwerpen door het ambacht weer voorop te plaatsen. Mode is te veel een wegwerpproduct geworden, met modetrends die elk seizoen veranderen. Daardoor verliest een kledingstuk snel aan waarde en wordt het veel te vroeg afgedankt. Dat is een verhaal waarin ik niet wil meestappen. Met Wright. ontwerpen we tijdloze kledij, waaraan je jarenlang plezier kan hebben. Ik droom ervan dat onze klanten hun Wright.-stuks van generatie tot generatie doorgeven. Als je duurzaam wil ondernemen in de mode, moet je ervoor zorgen dat de levensduur van een kledingstuk zo veel mogelijk verlengd kan worden. Dankzij de kwaliteit en het ontwerp gaan wij voor originele en stijlvolle stukken die hun waarde niet verliezen.”

Mensen bewust maken van ambacht

“Men vergeet vaak hoeveel stappen eraan voorafgaan alvorens een kledingstuk in de winkel ligt. Wij willen mensen opnieuw bewust maken over hoe kledij tot stand komt. Daarom voorzien we elk afgewerkt product van een QR-code. Als je deze scant krijg je een overzicht van alle stappen in het productieproces. Je kan perfect zien op welke dag en op welk uur het betreffende stuk gemaakt is. Met deze transparantie, willen we het ambacht opnieuw vooropstellen.”

“We stellen vast dat mensen meer waarde hechten aan een kledingstuk wanneer ze de achtergrond ervan kennen. Daardoor gaan ze er bewuster en met meer eerbied mee om.”

Van kindsbeen af

De ondernemingszin zat er bij Nathalie al van jongs af aan in. “Ik kom uit een familie van ondernemers”, vertelt ze. “Mijn grootvader is altijd mijn grote voorbeeld geweest. Leading by example, dat was zijn devies. Het is een principe waar ik ook zelf sterk in geloof. Mijn moeder liet me bovendien al op zeer jonge leeftijd meehelpen in de winkel. Als ze op vakantie ging, was ik altijd heel fier dat ik de winkel mocht openhouden.”

“Mijn echtgenoot heeft mij uiteindelijk geïntroduceerd in de wereld van mode. Toen ik hem leerde kennen, werkte hij in een familiebedrijf dat kledij produceert: CN Fashion. Met een eigen atelier in Oost-Europa heeft CN Fashion al drie generaties lang de ambacht en het vakmanschap in de vingers. Daaruit is Wright. vijf jaar geleden ontstaan.”

Authentiek bedrijfsverhaal dat blijft plakken

“Dankzij de productieachtergrond van CN Fashion hadden we bij de start van Wright. veel kennis over het maken van kledij. We wisten dat we kwaliteitsvolle producten hadden en onze ambitie was groot, maar als beginnend modemerk is het niet evident om je plaats te verwerven tussen de vele modelabels. De uitdaging lag vooral in het vermarkten van ons product: hoe zorgen we ervoor dat mensen ons kennen en hoe overtuigen we hen dat we topproducten aanbieden.”

“Gaandeweg ontdekten we dat onze visie op mode en de productie van kledij spontaan inspeelt op de huidige, prangende noden in de mode-industrie. Goede arbeidsomstandigheden, focus op de ambacht, aandacht voor duurzaamheid, … het waren zaken die evident waren voor ons. Daardoor vergaten we om hierover te communiceren naar de buitenwereld. Pas toen we ontdekten dat mensen enthousiast werden van ons verhaal, zijn we er bewust over gaan communiceren.”

“Maar, het geheim van ons succes is meer dan een verhaal. Mensen die een stuk van Wright. kopen, geloven niet alleen in ons concept, ze zien ook hoeveel liefde en energie we in onze producten steken. We merken dat de meeste klanten na de aankoop van hun eerste Wright.-stuk, blijven terugkomen. Dat heeft zeker ook te maken met het comfort van onze stukken. Mooie en stijlvolle dameskledij is vaak niet comfortabel om te dragen. We kennen allemaal de stereotiepe beelden van vrouwen in strakke rokken, al of niet met ingesnoerde taille. Niet zo bij Wright., want comfort is een prioriteit voor ons en dat begint bij een goede, aangename pasvorm. Als je jezelf goed voelt in de kleren die je draagt, kom je ook zelfzeker voor de dag. Het is een vorm van zelfzorg die we willen meegeven aan zoveel mogelijk vrouwen.”

De uitdaging van duurzame kledij

“Duurzaamheid, als modemerk kan je er niet omheen. Het is algemeen geweten dat de modebranche van oudsher een heel vervuilende sector is. Het is niet evident om kledij echt honderd procent duurzaam te maken. De definitie van duurzaamheid is ook moeilijk te vatten. Er bestaan in de modewereld veel verschillende duurzaamheidslabels. Bij het ene ligt de focus op ecologisch produceren, het andere kijkt meer naar de arbeidsomstandigheden. De betekenis van de verschillende duurzaamheidslabels is niet altijd duidelijk.”

“Toch hebben wij van bij de start bewust gekozen voor een duurzame manier van produceren en ondernemen. En met onze transparantie over ons productieproces willen we dat onze klanten weten wat ze kopen. Duurzame kleding is een gedeelde verantwoordelijkheid. We willen bijdragen aan de broodnodige mentaliteitsverandering in de modewereld.”

Controle over de ganse productieketen

“Omdat we alle facetten van het productieproces in eigen handen hebben, hebben we controle over de volledige keten. We weten perfect wat er gebeurt op onze productievloer. We kennen ook al onze mensen bij naam. Onze patronenmaker en stiksters zijn voor ons even belangrijk als de designer. Samen vormen we een hecht team.”

“Dat we de productie zelf beheren, biedt heel wat voordelen, vooral op vlak van flexibiliteit. We kunnen op korte termijn werken en produceren altijd kleine batches. Zo vermijden we overproductie en hoeven we geen grote hoeveelheden op stock te nemen. Als het seizoen gedaan is, hebben we amper voorraad over. Bovendien kunnen onze modellen door hun tijdloze uitstraling probleemloos meegenomen worden naar het volgende jaar. Daardoor hoeven we nooit kledij weg te gooien. Ook dat is een element van duurzaam ondernemen.”

Wright. contacteren?

Antwerpsesteenweg 943
9040 Gent – België
online@wright-label.com
www.wright-label.com
+32 (0)9 233 79 00

First Friends is een collectief van premium merken die hun klanten écht op de eerste plaats zetten! We doen dit door enkel duurzame en kwalitatieve producten en diensten aan te bieden, toegankelijk en bereikbaar te zijn en een gevoel van verwondering te creëren bij onze klanten. De partners van ons collectief hebben allen een bedrijfscultuur waarbinnen ze actief vragen om klantenfeedback en hun klanten betrekken bij het verder verfijnen en ontwikkelen van hun aanbod. Elke First Friends wil een positieve impact genereren op de wereld die hen omringt!