Het verschil maken voor klanten geeft veel voldoening

Als onderneming krijg je heel wat juridische uitdagingen voorgeschoteld. Daarom is een juridische partner met kennis van zaken onontbeerlijk. Advocatenkantoor Everest Law maakt het verschil voor hun klanten met een doorgedreven expertise op allerlei domeinen in combinatie met een persoonlijke aanpak. Hoe ze dat precies doen, vertelt vennoot en specialist vennootschapsrecht, Bert Bekaert, hieronder.

Everest Law is een advocatenkantoor voor ondernemingen in de grote regio van West- en Oost-Vlaanderen en Antwerpen”, zegt Bert. “We hebben enkele cliënten in Limburg en Brussel en sporadisch werken we voor internationale klanten. We richten ons met 35 advocaten vooral op kmo’s.”

De voordelen van juridische specialisten

“Ondernemingen kunnen bij ons terecht voor alle rechtstakken die ondernemingen aanbelangen, zoals vennootschapsrecht, fiscaal recht en arbeidsrecht, maar ook voor de juridische aspecten op vlak van vastgoed, IT, energie, enzovoort. Elke advocaat bij Everest Law heeft zijn eigen specialisatie. Zo zijn onze klanten zeker dat hun specifieke juridische uitdaging met alle mogelijke ervaring en expertise wordt aangepakt.”

“Als specialist kom je vaak in aanraking met dezelfde problematiek. Daardoor kan je al heel vroeg in het proces een goede inschatting geven over de mogelijke gevolgen van een specifieke procedure. Vaak kunnen we bij het eerste contact al meteen inschatten wat de kansen zijn. Zo weten klanten perfect waar ze aan beginnen. Als specialist zie je bovendien bepaalde oplossingen die anderen met minder ervaring niet zullen zien.”

Stiel die je moet leren

Everest Law werd vijftien jaar geleden opgericht. Bert kwam er ongeveer een jaar later bij, als een van de eerste medewerkers. Sinds 2014 is Bert ook vennoot van Everest Law. “Als beginnend advocaat was het aanvankelijk een beetje zoeken”, vertelt hij. “Je moet leren om een standpunt in te nemen en dit met hand en tand te verdedigen. Je moet de gewoonte aankweken om door de bril van je cliënt te kijken. De tegenpartij zal net hetzelfde doen en uiteindelijk zorgt het systeem voor een evenwicht tussen de twee standpunten.

De advocatuur is een stiel die je al doende moet leren. Ik ben erin gegroeid.”

Vennootschapsrecht

 “Als specialist in vennootschapsrecht help ik bedrijven om de overeenkomsten tussen aandeelhouders juridisch vast te leggen”, legt Bert uit. “Daar komt heel wat bij kijken. Hoe gaan we om met de inkomsten? Hoe bepalen we de exitregeling van aandeelhouders? Hoe gaan we om met nieuwe vennoten? Het zijn maar enkele van de vele thema’s die je als onderneming best in een aandeelhoudersovereenkomst giet. Ik word ook vaak ingeschakeld bij geschilprocedures tussen aandeelhouders.”

“Maar, het is niet altijd een negatief verhaal hoor. Zo help ik ondernemingen ook om hun herstructurering op een juridisch correcte en positieve manier vorm te geven. Hoe zetten we een gunstige constructie op met moeder- en dochtervennootschappen? Hoe beschermen we ons tegen schuldeisers en tegen wettelijke invloeden van buitenaf?”

Een steen verleggen

“Wat mij altijd heeft aangetrokken in de job van advocaat is dat je een eigen cliënteel kan opbouwen waar je vervolgens heel zorgvuldig mee omspringt. De band met mijn klanten is heel belangrijk. Als advocaat heb je de belangrijke verantwoordelijkheid om hen op sleeptouw te nemen. Er staat vaak heel wat op het spel, dus je kan ook echt het verschil maken voor je klanten. Zo heb ik al een aantal grote ondernemingen met honderden personeelsleden kunnen redden van het faillissement door de juiste herstructureringen door te voeren en de continuïteit te verzekeren. Het maakt dat je als advocaat ook een maatschappelijke impact kan hebben. Van sommige zaken weet je dat ze een bepaalde weerklank zullen hebben in de maatschappij. Het geeft veel voldoening om op zo’n manier een steen te verleggen en belangrijk te zijn voor onze klanten én voor de maatschappij in het algemeen.”

everest. On top of your business

Persoonlijke band

“Doordat we met ondernemingen samenwerken, bouwen we meestal een permanente relatie op met onze klanten. Bij sommige klanten komen we op vaste momenten langs om alle vragen en uitdagingen te bespreken. Daardoor kennen we ze door en door. We gaan schouder aan schouder met hen in zee en gaan tot het uiterste om hun belangen te verdedigen. Onze klanten voelen dat en appreciëren dat ten zeerste. Omdat je als advocaat zo intens samenwerkt met je cliënten, groeit er vaak een vriendschapsrelatie uit op lange termijn. ”

“Soms heeft een klant in een bepaald dossier meer nodig dan alleen juridische bijstand. We proberen dan altijd om op een creatieve manier tot een oplossing te komen. Soms brengen we zo’n klant bijvoorbeeld in contact met andere specialisten in ons netwerk die hen kunnen voorthelpen.”

Wat brengt de toekomst?

“Het ondernemingsrecht bevindt zich op een dunne lijn tussen verschillende beroepstakken. Ik geloof sterk in de integratie van verschillende beroepen zoals accountants, revisoren, advocaten, enzovoort. We kunnen heel wat van elkaar leren. Ook met Everest Law moeten we klaar zijn om te groeien. Niet zozeer in bijkomende advocaten, maar vooral in samenwerkingsverbanden met andere beroepsgroepen die complementair zijn.”

Everest contacteren?

Brussel

Louizalaan 283/19
1050 Brussel
T +32 (0)2/640.44.00
F +32 (0)2/648.99.95
KBO 0888.433.391

info@everest-law.eu

Gent

Bollebergen 2A bus 20
9052 Gent
T +32 (0)9/334.94.70
F +32 (0)9/334.94.77
KBO 0843.239.014

info@everest-law.be

Antwerpen

Emiel Banningstraat 47
2000 Antwerpen
T +32 (0)3/376.02.00
F +32 (0)3/334.12.11
KBO 0887.444.288

info@everest-law.com

Brugge

Pathoekeweg 9B Bus 002
8000 Brugge
T +32 (0)50/28.05.66
F +32 (0)50/28.06.66
KBO 0843.239.014

info@everest-law.be

First Friends is een collectief van premium merken die hun klanten écht op de eerste plaats zetten! We doen dit door enkel duurzame en kwalitatieve producten en diensten aan te bieden, toegankelijk en bereikbaar te zijn en een gevoel van verwondering te creëren bij onze klanten. De partners van ons collectief hebben allen een bedrijfscultuur waarbinnen ze actief vragen om klantenfeedback en hun klanten betrekken bij het verder verfijnen en ontwikkelen van hun aanbod. Elke First Friends wil een positieve impact genereren op de wereld die hen omringt!